Evropska unija uvaja pomemben ukrep za izboljšanje varnosti v prometu, ki sledi zgledu letalske industrije. Od julija 2024 bodo morali imeti vsi novi modeli avtomobilov, homologirani v EU, vgrajen tako imenovani “snemalnik podatkov o dogodkih” (EDR), bolj znan kot “črna skrinjica”.
Ta naprava, podobna tistim, ki jih najdemo v letalih, bo beležila ključne podatke o vozilu pred, med in po trčenju. To bo pomagalo razumeti vzroke nesreč in izboljšati varnost vozil.
Črna skrinjica: kaj je in kako deluje?
EDR je elektronska naprava, ki beleži različne podatke o delovanju vozila, kot so hitrost, zaviranje, položaj vozila na cesti, delovanje varnostnih sistemov (npr. zračnih blazin) in sprožitev sistema za klic v sili (eCall).
Naprava je običajno vgrajena v krmilno enoto zračnih blazin in se samodejno aktivira v primeru trčenja. Podatki se beležijo nekaj sekund pred, med in po trčenju, kar omogoča natančno rekonstrukcijo dogodkov.
Zakaj črna skrinjica?
Glavni namen črne skrinjice je izboljšati varnost v prometu. Podatki, zbrani z EDR, bodo pomagali raziskovalcem, inženirjem in organom pregona pri razumevanju vzrokov nesreč, kar bo omogočilo razvoj varnejših vozil in infrastrukture.
Poleg tega lahko podatki iz črne skrinjice pomagajo pri reševanju sporov glede odgovornosti za nesrečo. V nekaterih primerih lahko tudi pomagajo pri ugotavljanju, ali je bila nesreča namerna ali ne.
Kdo ima dostop do podatkov?
Podatki, zbrani s črno skrinjico, so last voznika ali lastnika vozila. Dostop do podatkov imajo le pristojni organi, kot so policija, sodstvo in strokovnjaki za preiskovanje nesreč. Podatki se uporabljajo izključno za namene analize nesreč in izboljšanja varnosti v prometu.
Ali so črne skrinjice obvezne tudi v drugih državah?
V Združenih državah Amerike so črne skrinjice že nekaj časa prisotne v večini vozil, čeprav niso obvezne. Evropska unija pa je prva, ki je uvedla obvezno vgradnjo EDR v nova vozila.
Sklep
Uvedba črne skrinjice v nova vozila je pomemben korak k večji varnosti v prometu. Čeprav so se pojavili pomisleki glede zasebnosti, strogi predpisi EU zagotavljajo, da se podatki uporabljajo izključno za namene izboljšanja varnosti in da so dostopni le pristojnim organom.
S to novo tehnologijo se odpirajo nove možnosti za razumevanje in preprečevanje prometnih nesreč ter za razvoj še varnejših vozil v prihodnosti.